Bygga axlar!

Tänkte dela med mig av mitt axel-schema som jag oftast kör efter, eftersom just dessa övningar verkligen har fungerat vansinnigt bra och kroppen har reagerat bra!

När jag körde axlar från början, så minns jag knappt vad jag gjorde för övningar eftersom man var så pass ny på träningsfronten. Vet att jag åtminstone körde hantelsidolyft, och garanterat med helt fel teknik!

Min hjälp kom kom nångång under 2009, när jag såg ett muskelberg på gymmet som jag aldrig pratat med eller sett tidigare, Mr.Skåne!
Jag frågade om han ville köra ett ryggpass med mig, eftersom jag även där var helt ute och cyklade när det gällde övningar och muskelkontakt. Han svarade JA på den frågan, och ett ryggpass styrde vi upp lite senare.
Och efter det passet förstog jag hur man ska få kontakt med ryggen, jag hade sån träningsvärk i flera flera dagar efter det passet, och var sjukt nöjd, eftersom jag inte trodde det gick att få :)

Sen minns jag inte hur det blev, men jag och andersson började köra med han nästan varje pass, och körde efter hans schema.... KUL MED VARIATION!!
Och jag var helt faschinerad över hans axelstomme, den var enorm! Och han var brutalt stark i axlarna.

Sååå! Det var efter att man fått köra med honom och hans axelpass som jag rörde om i mitt axelschema, och det har gjort susen!
Och jag kör fortfarande efter det schemat, och det går riktigt riktigt bra! Så tänkte dela med mig av det :)


1. Jag börjar oftast med Hantelpress och värmer upp REJÄLT för att undvika axelskador, eftersom jag antar att det INTE är någon höjdare att åka på.
När man väl är uppvärmd kör jag till FAIL 3set, och siktar på max 6reps. (är även vissa pass jag siktar mer på att köra många reps, dvs upp emot 10 för att stärka leder och ligament för att undvika skador)

                                                                           


2. Millitärpress/smith 

Kör även där väldigt tungt, samma som i hantelpress, 3set samt max 6 reps. Men är man inte helt slut redan vid 6reps så kör jag självklart tills det finns NOLL styrka kvar.




                                                               


3. Hantelsidolyft

Det är en övning som jag OFTAST siktar på att göra fler reps i. Runt 8-10, men även ibland upp emot 15.
Är en bra övning som tar extremt bra på axelpartiet och bränner helt sjuuuukt mycket efter varje set!!
Kör även där 3set.





                                                                


4. Är något i stil med hantelsidolyft, fast i cablecrossen och 1 axel i taget BAKOM ryggen. Många kör framför, och verkar som ganska få kör bakom ryggen. Jag personligen tycker det är GALET mycket svårare att fuska om man kör bakom, samt att man får bättre kontakt.
Här varierar jag nog oftast med antingen 2-3 set, beroende på hur mycket kraft man har kvar. Siktar även här på ca 10reps, och när man precis gjort sina 10reps till FAIL, så går man på och kör hantelsidolyft med en vikt som du KNAPPT klarar 10reps på.
Det här är en riktig MÖRDARÖVNING som verkligen får axlarna att brinna i helvetet.









5. Hantelsidolyft frammåtlutande

Det är en övning som jag tycker tar bra på baksida axlar, och som man verkligen får kontakt av.
Kör 3set och runt 10reps även där, det brinner fint!!




Försök att hålla ett bra tempo, det är alltid viktigt!

Kanske inte så bra förklarat på alla övningar.... jag är extremt usel på namn när de gäller övningar hit och dit :)
så ha överseende!

Har ni problem att bygga axlar, testa detta schema så ska ni se att ni får fart på dom!

NO PAIN NO GAIN


Kommentarer
Postat av: scitzo

ska börja med dessa övningar! :) har dålig koll på axlar

2010-11-19 @ 19:47:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0